… W oczekiwaniu na sukcesy - Olimpiady przedmiotowe
"Patrząc zawsze przed siebie, myśląc o tym, jak zrobić jeszcze więcej, osiągniesz stan umysłu, w którym nie ma rzeczy niemożliwych." (Henry Ford)
Maturę można mieć z głowy na wiele miesięcy przed egzaminem. Warunek: trzeba osiągnąć sukces w olimpiadzie przedmiotowej, zostać jej laureatem lub finalistą. Olimpiady przedmiotowe zapewniają zwolnienie z egzaminu maturalnego, maksymalną liczbę punktów na świadectwie dojrzałości i tytuł, bardzo ceniony przez najlepsze uczelnie.
W tym roku szkolnym 2020/2021 mimo pandemii i zdalnego nauczania, uczniowie naszego liceum podjęli trud przystąpienia do olimpiad przedmiotowych – JULIA THIEL z języka niemieckiego oraz PATRYK WACIŃSKI z geografii. Oboje przeszli do etapów okręgowych i oczekują w chwili obecnej na wyniki. Przygotowanie do powyższych olimpiad wymaga każdorazowo dobrej motywacji, samozaparcia i przede wszystkim dużo samodzielnej pracy.
Z każdego przedmiotu ogólnokształcącego bądź dziedziny wiedzy organizowane są corocznie olimpiady i konkursy, których program merytoryczny poszerza treści programu nauczanego przedmiotu. Zadania stawiane uczestnikom olimpiad i konkursów, sposoby sprawdzania oraz oceniania ich wiedzy i umiejętności sprzyjają wykrywaniu oraz rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań, pobudzają twórcze myślenie, wspomagają zdolności stosowania zdobytej wiedzy, często w praktycznym ujęciu, oraz przyczyniają się do lepszego przygotowania uczniów do nauki na uczelniach wyższych.
Konkursy i olimpiady to przede wszystkim jednak zachęcanie uczniów do poszerzenia swojej wiedzy oraz pokazania zainteresowań i pasji. Laureaci i finaliści otrzymują liczne profity, zostają przede wszystkim zwolnieni z części egzaminu maturalnego z danego przedmiotu.
Chcąc wziąć udział w konkursach przedmiotowych, warto pomyśleć o tym wcześniej
i rozpocząć przygotowania już teraz, ponieważ pierwszy etap zwykle jest organizowany na początku roku szkolnego – przeważnie w październiku.
Zadania na wszystkich etapach konkursu wymagają znajomości treści zawartych w podstawie programowej danego przedmiotu. Wymaganie to sprawia, że uczeń musi mieć wiedzę zdecydowanie wykraczającą poza to, czego oczekuje od niego na lekcji nauczyciel. We wszystkich konkursach (szczególnie matematycznych) liczy się też umiejętność rozwiązywania zadań problemowych
i nietypowych, dostrzegania analogii i dobierania przykładów, argumentowania
i dowodzenia. Co roku w każdym konkursie podawana jest także konkretna literatura.
Zostań reprezentantem swojej szkoły i weź udział
w kolejnych edycjach olimpiad przedmiotowych!
Poszerzaj swoją wiedzę, rozwijaj się,
zdobywaj nowe umiejętności i miej szansę na SUKCES!
Przykładowo: Bieżąca Olimpiada - 47. Olimpiada Geograficzna (edycja 2020/2021)
Wymagania: etap szkolny to rozmowa z nauczycielem lub test szkolny, następnie należy napisać pracę na wybrany temat z konkretnymi wytycznymi merytorycznymi i technicznymi. Tematy pojawiają się na stronie OG już w czerwcu. Do końca września należy zgłosić chęć napisania takiej pracy przez ucznia (po rozmowie lub teście). Uczeń ma czas na napisanie pracy do końca listopada. Musi być to praca samodzielna, bogata w autorskie fotografie, mapy, diagramy, wykresy. Nauczyciel przedmiotu naprowadza ucznia i służy pomocą podczas pisania (konsultacje). Następnie praca jest sprawdzana przez koordynatorów Komitetów Okręgowych (dla nas – na UAM w Poznaniu), wyniki pojawiają się do połowy grudnia. Praca, która otrzyma 75p. (na 100 możliwych) warunkuje udział ucznia w 2 etapie Olimpiady. 2 etap odbywa się na UAM i składa się z 3 testów pisemnych o różnej tematyce (2,5h pracy). W tym roku zrezygnowano z części ustnej egzaminu z uwagi na panującą pandemię. Z wszystkich zdających w 2 etapie, do 3 etapu przechodzi 30% uczniów, którzy uzyskali najwyższe wyniki (z każdego województwa). Co roku 3 etap Olimpiady odbywa się w innym mieście (w tym roku w Gdyni). Wynik Patryka Wacińskiego znalazł się w tej grupie. Patryk w etapie I wybrał temat: Plan jednodniowej wycieczki pieszej po Drawieńskim Parku Narodowym i Wale Pomorskim. Komisja oceniła jego pracę na 82 punkty.